Wednesday, October 2, 2013


Sama ada suka atau tidak, suatu ketika Parti Komunis Malaya (PKM) mahu Tanah Melayu dijadikan sebagai sebuah Negara atau Republik Komunis Malaya.

Oleh kerana kita semua tidak membaca atau menghayati sejarah perjuangan bangsa, maka kita mudah terkeliru dengan dakyah musuh-musuh kita yang sememangnya suka memutar belitkan sejarah.

Ada yang mendakwa pejuang Melayu awal menuntut kemerdekaan bukanlah pejuang kemerdekaan sebenar, malah mereka menuduh para pejuang awal sanggup bersekongkol dengan British demi untuk mencapai kemerdekaan negara seterusnya mengikut telunjuk penjajah dalam membentuk sebuah negara bangsa.

Lebih teruk dan malang lagi bila mereka mula mengagung-agungkan perjuangan komunis dalam usaha mencapai kemerdekaan negara ini walhal mereka tidak tahu atau sengaja menyembunyikan fakta bahawa yang menubuhkan Pasukan Tentera Anti-Jepun atau MPAJA adalah Komunis PKM. Penubuhan MPAJA juga turut direstui, malah disokong penuh oleh British.

Mereka juga terlupa atau telah buat-buat lupa bahawa British pernah mengiktiraf PKM pada tahun 1942.

Mereka jangan lupa bahawa mereka juga pernah dibekalkan oleh tentera British yang berpengkalan di Ceylon (Sri Lanka) dan India dengan senjata, peluru, bahan letupan, peralatan perang, makanan, peralatan radio wireles dan sumber kewangan.

Semua bekalan dihantar oleh tentera British kepada gerila Komunis MPAJA melalui kapal selam dan pengguguran dengan payung terjun.

Setelah tentera Jepun kalah perang, tentera British kembali ke Tanah Melayu, telah meminta anggota MPAJA untuk meletak senjata dan memulangkan semula semua kelengkapan yang pernah diberikan untuk menentang Jepun sebelumnya, tetapi sayap bersenjata PKM enggan. Ini adalah kerana agenda besar mereka adalah untuk menubuhkan sebuah negara Komunis di Tanah Melayu masih belum tercapai.


Maka, sejak dari itu bermulalah penentangan PKM terhadap tentera British di Tanah Melayu.

0 comments:

Post a Comment

POPULAR ARTIKEL